Eerste indrukken / stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Esther Borne - WaarBenJij.nu Eerste indrukken / stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Esther Borne - WaarBenJij.nu

Eerste indrukken / stage

Blijf op de hoogte en volg Esther

14 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Heeeeeeeeey,

De eerste week stage zit erop! Ik was geplaatst op de prenatale poli (daar komen alle zwangeren op controle), Nienke op de CCU (hartbewaking) en Liza op de couveuse afdeling (te vroeg geboren kinderen).
Na de eerste 2 dagen op de poli bleek al snel dat het niet ging werken, tussen mij en de collega's klikte het niet helemaal en er was weinig connectie met verpleegkunde. Er werkte alleen vroedvrouwen en gynaecologen, ik moest dan met de vroedvrouwen meelopen maar bijna alle termen die gebruikt werden waren mij onbekend. Dat het niet klikte had echt te maken met de cultuurverschillen, de manier van voorstellen en mijn houding naar hen toe beviel ze niet. Dit had ik na de 2e dag teruggekoppeld en het gevoel was wederzijds. Ik ben hiermee naar het hoofd van de afdeling gegaan en ze had me doorverwezen naar de praktijkopleidster. Uiteindelijk ben ik overgeplaatst naar de afdeling Vrouw en Kind. Hier ben ik nu 2 dagen geweest, ik heb me anders in- en voorgesteld. Het klikt nu helemaal, het is toch wennen maar wel heel leuk en gezellig. We voeren alleen naar mijn idee niet veel uit.. De dag begint om 07.00u met anderhalf tot 2 uur op een stoel zitten en wachten. Ondertussen stromen alle vrouwen met hun baby's binnen en gaan we rustig aan beginnen. Na max. 3 uur zijn we klaar, eten we wat en gaan we weer zitten en wachten tot we misschien nog wat kunnen doen. We werken officieel tot 15.00u maar ik mag om 14.00u gaan :).

Het eten hier valt me ook nog mee. We hebben vooral zelf gekookt en wat we uiteten zijn geweest, was lekker, maar ik had veilig voor witte rijst met kip gekozen. De kip ik trouwens wel heeeeeel erg lekker!! Op stage had een collega iets van pasta voor iedereen gekookt, was ook heel lekker.

We hebben nog geen fiets want er waren er geen op voorraad. A.s. dinsdag gaan we terug en is er als het goed is een nieuwe lading klaar. We zijn nu nog afhankelijk van taxi's dus dat is niet fijn. We zijn een keer op de fiets van onze buren naar de winkel gegaan, echt leuk om rond te fietsen! Dan zie en onthoud je veel meer dingen dan dat je in de auto zit.
We hebben trouwens gezellige onderburen, het zijn 3 meiden die studeren aan de PABO. Daar gaan we vast ook veel mee doen :)

Als ik alleen terug loop van stage naar huis word ik wel veel nageroepen / gefloten. Daar waren we wel op voorbereid maar dat is toch akelig. Als het donker is mag je niet lopen of fietsen dus dan moet je met de taxi..

Vanavond komen de meiden van school die in Nickerie zitten naar Paramaribo dus daar gaan we mee eten. Daarna gaan we stappen, ik ben heel erg benieuwd hoe dat hier gaat! Wat we dit weekend gaan doen weten we nog niet precies. Brigitte; we willen inderdaad naar Peer maar we moeten even kijken hoe we dat gaan doen.

Jullie horen volgende week weer van me en meer foto's volgen nog.
Heeeel veel warme groetjes!

  • 14 Februari 2014 - 20:44

    Estelle:

    Aah goed dat je niet langer op die afdeling bent gebleven en je nu wel op de juiste plek zit! :)
    Wel lui lekker land zeg, die werktijden haha!
    Veel plezier dit weekend met stappen, eten en andere gezelligheid!
    Spreek je! xx

  • 14 Februari 2014 - 21:44

    Liza:

    Weer een leuk verhaaltje!! :)
    Ben blij om te horen dat het goed gaat en dat je het goed naar je zin hebt!
    Fijn dat je naar een andere afdeling bent geplaatst en het daar wel leuk is!
    Hele veel plezier dit weekend met de meiden van school :)
    Hopelijk is het stappen daar ook leuk!

    Dikke kus! xxx

  • 15 Februari 2014 - 09:02

    Brigitte Snoek:

    Fawaka Esther,
    Ja hoe dat ze hebben kiezen voor een poli is mij een vraag, Nu op afdeling moeder en kind.
    Lijkt me leuk, en ja die werktijden en tempo, ik had het jullie verteld maar de praktijk lijkt altijd nog erger, laat het gebeuren en ga er maar in mee, no spang. Bedenk dat die vrouwen al een heel huishouden hebben gerund voordat ze aan een vroege dienst beginnen.
    Lekker op stap met de meiden van Nyckerie, dat gaat vast SALSA dansen worden, ENJOYYYYY
    Tan Bun en bossie en brasa
    Brigitte

  • 15 Februari 2014 - 11:39

    Linda Bleijs:

    aaah gelukkig zit je nu wel op je plek en ook maar goed dat je je mond open hebt getrokken!!
    hahah ja geloof wel dat het daar een hele andere cultuur is waar je aan moet wennen...
    maar geniet er lekker van en vooral ook van het weer want wij zitten hier in de regen:(
    bye bye

  • 15 Februari 2014 - 12:50

    Tom En Nicole:

    Ha stoer wijfie!

    Wat gaaf om te lezen allemaal! Ik ben erg jaloers!
    Wat een ervaringen al in zo'n korte tijd. Leuk om cultuur en een heel ander land te leren kennen.
    Goed om te lezen dat je het zo goed maakt ondanks je het zo spannend vond om te gaan. Een lekker luxe studentenhuis en gezellige mensen om je heen werken daar goed aan mee :)
    En wat die mannen betreft.... gewoon terugfluiten.... wie weet hou je er nog iets leuks aan over ;)
    RELAX EN GENIET!!!!!!!!!!!!

  • 15 Februari 2014 - 15:59

    Rieky Vd Ven:

    hoi Esther,

    leuk om jullie verslagen te lezen. ieder op zijn manier. Jullie hebben in deze eerste week al van alles meegemaakt. Vorige week stonden we nog op Schiphol. geniet samen van alles wat je mee mag maken.
    Zorg goed voor elkaar en tot de volgende keer. En allemaal rustig aan in het ziekenhuis, komt alles goed.

    groetjes, Rieky

  • 15 Februari 2014 - 16:50

    Lian Jansen:

    Hallo Esther,

    Een mooi verslag geschreven, knap dat je voor jezelf bent opgekomen, en dat het nu beter gaat op deze afdeling. In het weekend lekker vrij en kunnen jullie samen gaan genieten van Paramaribo.
    Veel succes in het ziekenhuis en veel plezier met de andere meiden. Pas goed op elkaar!

    Groeten Lian (moeder van Nienke)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 05 Feb. 2014
Verslag gelezen: 446
Totaal aantal bezoekers 6581

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 06 Juni 2014

Afstudeer stage in Suriname

Landen bezocht: