Update 3 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Esther Borne - WaarBenJij.nu Update 3 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Esther Borne - WaarBenJij.nu

Update 3

Blijf op de hoogte en volg Esther

23 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Vorige week zondag zijn we naar Brownsweg geweest. Daar vlakbij zijn Brigitte (de lerares van school) en Peer een huis aan het bouwen dus waren we een kijkje gaan nemen. We waren ook naar het stuwmeer (brokopondomeer) geweest. Dat was erg mooi om te zien maar vooral ook interessant. Er werd ons verteld dat het vroeger een dorp/stad was geweest wat onder water is gezet om er energie op te kunnen wekken. Wat er nu nog van te zien is zijn alleen de boomtoppen en kleine eilandjes, wat dus eigenlijk bergtoppen waren. (zie foto’s).
Afgelopen week is het lekker weer geweest, hebben we gewoon stage gelopen en eindelijk onze fietsen gekocht. Echt wennen om hier te fietsen, ze rijden links, er zijn geen fietspaden en de auto’s rijden heel hard en dicht langs je af. Daarom moeten we ook achter elkaar fietsen.
Stage is super leuk maar jammer genoeg zijn we er nog maar 3 dagen. Dinsdag is de dag van de Revolutie dus hebben we vrij en vanaf volgende week gaan we naar een andere afdeling.
Vrijdag waren we vrij maar het had veel geregend dus hebben we niet veel bijzonders gedaan.
Gisteren zijn we naar een kreek (natuurbadplaats) in het binnenland geweest. We waren uitgenodigd door de collega’s van Liza. Ze hadden een ‘surpriseparty’ georganiseerd voor een van de collega’s. Iedereen die mee wilde mocht mee maar je moest wel wat te eten zorgen. Wij hadden appelflappen gebakken. We moesten ergens in de stad verzamelen en gingen er met een tourbus naar toe. Onderweg riep er af en toe iemand dat ze nog anderen hadden uitgenodigd dus die moesten we dan nog even ophalen. We zijn er heel de ochtend en middag geweest. Lekker in de zon gelegen, gezwommen (en een kindje proberen te leren zwemmen), in de hangmat gelegen (gehangmatteerd noemen ze het hier), een korte wandeling gemaakt door de natuur en er enorm van genoten. We hadden natuurlijk verwacht dat er iemand jarig was maar uiteindelijk hebben we geen jarige gezien, rare surpriseparty dus. Op de terugweg hadden we 2 klapbanden.. De eerste keer was het een extra band dus reden we verder maar de tweede keer moest de band wel verwisseld worden. Beide klappen waren mega hard, dus we schrokken ons rot! Maar omdat hun maar amper reageerde en er zich geen zorgen om maakte, probeerde wij dat ook niet te doen. Voor het verwisselen van de band had de chauffeur maar minimaal gereedschap bij dus wij zagen de bui al hangen, hoelang zou het wel niet gaan duren.. Maar niemand die daaraan dacht, iedereen ging gewoon op een bankje zitten en kletsen totdat de band gemaakt was. Uiteindelijk had het een half uurtje geduurd, dat viel ons wel mee.
Het was echt een hele leuke dag geweest. Vooral om te zien hoe de mensen met elkaar omgaan, hoe jong of oud je bent, hoe je er uitziet en wat je aan hebt, het maakt allemaal niet uit. Niemand trekt zich iets aan van wat een ander kan denken, en doet wat hij/zij zelf leuk vindt, niet dat dat altijd goed is maar vaak wel grappig.
Gisterenavond zijn we opstap geweest bij Zsa Zsa Zsu, dat is op zaterdag dé discotheek. Het is een Europese discotheek die qua uitstraling te vergelijken is met de Elsom in Reusel. Op donderdag ga je naar Havanna en op vrijdag naar Touché. De muziek die ze overal draaien is heel wisselend en de manier waarop iedereen zó verschillend danst is ook heel leuk om te zien!
Straks gaan we lekker uiteten maar nu eerst nog even de zon in! :)
Jullie heeeeel veel plezier met carnaval, wij gaan kijken of ze ’t hier ook zo goed kunnen vieren!

Bossie & Brasa, byeee!

• 23 Februari 2014 - 20:11

Annelotte:

Hee Essiee!

Wat lijkt me het toch gaaf al die dingen die je doet/beleeft! Ben jaloers!
    Mooi dat de nieuwe afdeling leuk is geweest, hopelijk is de volgende afdeling net zo leuk! :)
    Ik ben erg nieuwsgierig naar foto's van je appartementje heb je die al?
    Snel is skypen he meis!

xxx en heel veel plezier deze dagen weer!

• 23 Februari 2014 - 20:12

Annelotte:

btw bedoel je slaapkamer of tuintje fzo:p woonkamer en keuken had ik al gezien!

• 23 Februari 2014 - 20:50

Mama:

Heey meissie,

Leuk dat jullie zo het echte Suriname te zien krijgen!
    Mooie foto's, enne...niet te veel klapbanden meer krijgen hè?

mama

• 23 Februari 2014 - 21:01

Janny Van Limpt:

Hey Esther,

Dit zijn nou leuke stageverslagen om te lezen!
    Saai is het zeker niet.
    Hopelijk kun je er ook veel leren, in ieder geval een mooie ervaring!

Veel plezier daar!

Groetjes Janny

• 23 Februari 2014 - 21:12

Anne Vd Broek:

Heee Esther,

Dat lijkt me echt een vette stage! Leuker dan ik in Antwerpen haha ;) klinkt echt goed daar! En heeerlijk dat daar zon is, hier is het nog steeds ijskoud! Geniet er maar van want voordat je weet is het voorbij!

Dikke kus Anne

Mooie verhalen, Esther,

Ga zo door met de meiden.. en de stage.. Wel wat leren hoor en niet alleen op stap en dansen..

• 24 Februari 2014 - 10:38

Linda Bleijs:

Leuk verhaaltje weer esther!
    echt leuk om te lezen:D
    de foto's zijn ook leuk om te zien heerlijk daar zo in de natuur.
    ja is het eten daar idd lekker..??
    Ik ben alweer nieuwsgierig naar je volgende verhaaltje en de foto's
    veel plezier!!
    Ik zal wel een paar foto's van de carnaval op de app zetten;)
    groetjes

• 24 Februari 2014 - 14:09

Brigitte Snoek:

Fawaka Misi's,
    Leuk om te lezen hoor, ben wat laat met reactie omdat Peer thuis is en 60 is geworden, dus feestje!!!!
    Ben benieuwd naar jullie nieuwe afdelingen, laat het me weten he?
    Geweldig leuke foto's hoor.
    Tan Bun en goed aan de linker kant blijven fietsen!!!
    Bossie en brasa Brigitte

• 24 Februari 2014 - 22:29

Wilma Verdonschot:

Gevonden ;) !!! Je haalt ons met je prachtige verhalen en foto's naar Suriname.
    Heerlijk om al in een korte broek en hemd te kunnen lopen. Wie heeft daar geen zin in.
    Super dat de stage goed bevalt uiteindelijk ! een top ervaring.
    Jammer dat dit 30 jaar geleden nog niet in trek was ... maar wie weet gaat Bo-sanne dadelijk ook nog en kan ik op visite :)
    Geniet van alles en tot de volgende keer ! Doeiiiii Wilma

• 25 Februari 2014 - 17:38

Lieke Lavrijsen:

Esther :D
    Echt zo leuk om jou verhalen te lezen! Ben echt jaloers en je foto's zijn echt geweldig!
    Gaaf ook van je stage daar zeg, echt een geweldige ervaring volgens mij! Succes alvast naar je nieuwe afdeling(en), ben benieuwd hoe het daar is!
    Haha, en ook aan de andere kant van de wereld blijf je vollebak stappen: have funnie met alles meid en geniet ervan! Carnaval gaat hier helemaal goed komen! XXX

• 26 Februari 2014 - 16:49

Evelien Swaanen:

Esther!! Super leuk verhaaltje weer! En ook hele gave foto's, je maakt ons wel jaloers hier! Geniet ervan he meid! x