Eerste dagen in pbm - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Esther Borne - WaarBenJij.nu Eerste dagen in pbm - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Esther Borne - WaarBenJij.nu

Eerste dagen in pbm

Blijf op de hoogte en volg Esther

11 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Hooooooi allemaaal!!

De eerste update vanuit Paramaribio, eindelijk!
Ik ga gewoon bij het begin beginnen..

De reis naar Paramaribo was echt heel goed verlopen, het vloog letterlijk voorbij. We hebben geslapen, gekletst en wat films gekeken. Op het vliegveld moesten we aansluiten in de rij om een stempel te krijgen voor in ons paspoort, we waren voorbereid op heeeeel lang wachten maar dat viel eigenlijk nog mee. Ondertussen waren onze koffers al van de band dus dat ging in een moeite door. Op het vliegveld werden we opgehaald door Peer (man van lerares op school) en Wim (een vriend van hun). We moesten ongeveer een uur naar ons studentenhuis rijden, onderweg waren we gestopt bij een winkeltje om de nodige spullen te kopen. In ons studentenhuis werden we fijn ontvangen. We kregen een korte uitleg, hebben onze koffers uitgeruimd, gedouched, wat gedronken en kennis gemaakt met onze benedenburen. Daarna zijn we snel gaan slapen want we waren kapot!
De volgende dag kwam Wim ons ophalen om wat van Paramaribo te laten zien en om de grote boodschappen mee te doen. De supermarkten zijn zo groot, ze hebben alles (ook curry & erwtensoep haha) dus we missen niks!
Paramaribo was vrij rustig omdat het zondag was. We hebben veel rondgereden en uitleg gekregen, wat we natuurlijk niet allemaal kunnen onthouden. De straten staan vol met verschillende huizen. De oude typische surinaamse huizen zijn van hout gemaakt, heel mooi maar vaak slecht of niet bijgehouden in onderhoud, er staan staan ook afgebrande huizen tussen dus dat is jammer. De straten lijken heel erg op elkaar, voor ons nog een grote doolhof! We zijn ook op een bootje geweest en wat rondgevaren op de Surinaamse Rivier. In het begin vond ik het helemaal niks omdat het een oude houten moterboot was en een vieze bruine rivier, maar omdat de schipper rustig vaarde viel me al snel mee. Daarna hebben we wat gegeten en gedronken bij een terras; 't Vat. Het is schijnbaar the place to be voor studenten dus daar gaan we zeker vaker naar toe!
We hebben 's avonds thuis met zn 3e nog wat gedronken, veel gekletst en foto's van iedereen bekeken en besproken :) Maar omdat we de volgende dag (vandaag) om 07.00u op stage verwacht werden zijn we een beetje optijd gaan slapen. Ondanks dat we de eerste nacht heel goed geslapen hadden, hadden we dat afgelopen nacht niet. Veel vreemde geluiden van scooters, straathonden en auto's. De warmte valt reuze mee, we hebben ventilators op ons kamers en het koelt 's nachts af naar ongeveer 20 graden. Overdag is het 28 graden en afwisselend bewolkt, dus ook heerlijk! We hebben al wel 3 regenbuien gehad maar die duurde gelukkig niet langer als 5-10 minuten..
Vanmorgen begon om 07.00u onze eerste stagedag. We waren om 05.45u opgestaan en om 06.40u aangelopen naar het ziekenhuis. Dat was ongeveer 20 minuutjes lopen. We hadden rondgevraagd waar we precies moesten zijn. De mensen waren wel vriendelijk maar we voelde ons wel een beetje bekeken.. Onze begeleidster was er nog niet om 07.00u dus daar begon het wachten. Er kwamen veel verschillende mensen langs lopen maar onze begeleidster niet. Daarom waren we om 07.40u gaan vragen hoelaat ze dan begon met werken. Dat wisten ze niet maar ze stuurde ons naar het secretariaat, daar hebben we ons gemeld en mochten we weer op een bankje zitten wachten. Al vrij snel kwam ze aangelopen en werden we ontvangen door een praktijkopleidster. Die nam ons mee en gaf ons allerlei informatie mbt stage. We gaan 4 dagen per week, 8 uur per dag stage lopen en alle drie naar een andere afdeling. Om de maand wisselen we van afdeling. Maar omdat we ons visum voor hier nog moesten regelen mochten we weer naar huis. Morgen moeten we echt beginnen en krijgen we ons rooster. Op de terugweg waren we even langs onze huisbaas gelopen want die hadden we nog niet gezien, we hadden 't een en ander doorgesproken. Daarna zijn we verder naar huis gelopen en heb ik even een uurtje geslapen omdat ik nog zo moe was.. We hebben samen afgewassen en gegeten. Daarna hadden we Wim weer gebeld omdat we afgesproken hadden dat hij met ons mee naar de vreemdelingendienst zou gaan voor het visum. Om 13.00u kwam hij ons ophalen, we hebben nu een vergunning voor 3 maanden dus dat moeten we tegen die tijd nog een keer gaan verlengen.. De rest van de middag hadden we gewinkeld. We zijn thuis even gaan douchen voordat Wim ons weer op kwam halen om Surinaams te gaan eten. We hebben trouwens een groot en blijkbaar een vrij luxe studentenhuis. We hebben alle 3 een eigen slaapkamer, woonkamer en een keuken :) Er zitten hier wel heel veel muggen, ookal smeren we ons goed in worden we toch lek gestoken.

Morgen dus onze eerste officiële stagedag, daarna gaan we een fiets kopen zodat we zelf ook weg kunnen wanneer we willen. Nu heb ik geen tijd voor foto's dus die volgen nog!

We zien heel veel en ik kan niet alles opschrijven maar als jullie nog wat willen weten, schrijf maar een reactie dan probeer ik het in een volgend verhaal te verwerken :)

Heeel veeel groetjes!
Liefs, Esther

• 11 Februari 2014 - 03:00

Anne Van Den Broek:

Dat klinkt echt leuk!! En wat is het daar lekker warm :) geniet er maar van want hier is het nog steeds ijskoud! Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal. Veel plezier nogmaals, xx Anne

• 11 Februari 2014 - 03:28

UFOs will nuke: UNSC in NY[NY], Chicago[IL], LA[CA], Houston[TX] and Miami[FL]. Also destroyed by nukes are: Mexico City[Mexico], Bogota[Colombia], Rio de J. and Sao Paulo[Brazil], Santiago[Chile], London and Manchester[UK], Amsterdam and The Hague[NL], Brussels[B], Paris and Lyon[F], Madrid and Seville[ES], Frankfurt/M and Berlin[D], Rome and Milan[I], Athens[Greece], Istanbul and Ankara[Turkey], Moscow and Nizhny Novgorod[Russian Federation], New Delhi and Mumbai[India], Beijing and HK[PRC], Bangkok[Thailand], Tokyo[Japan], Seoul[ROK], Sydney and Melbourne[Australia].

• 11 Februari 2014 - 06:26

Suzanne:

Hee Esther!
    Wat leuk om te lezen hoe je het daar hebt! Ik ben heel benieuwd naar je foto's en natuurlijk je stage!
    Op welke afdeling kom je nu?
    Succes daar!
    X Suzanne

• 11 Februari 2014 - 07:08

Ellen:

Leuk om te lezen Esther!! :) Ook ik ben heel benieuwd naar je fotos!

Liefs,, xxx Ellen

• 11 Februari 2014 - 07:23

Annelotte:

Hee essie!

Leuk om dit verhaaltje te lezen! Volgens mij gaat dat helemaal goed komen daar! Alvast veel succes op je eerste stagedag daar dan ga ik hier ook weer in een nieuwe stagegroep beginnen vandaag.

xxx Annelot

• 11 Februari 2014 - 07:58

Lieke:

Ester, super leuk om te lezen! Mooi dat de reis goed was gegaan :) ben benieuwd hoe je het werken in t ziekenhuis daar vind! Ai beetje jammer van de muggen haha, maar wel heerlijk dat weertje! Hoe is t Surinaamse eten? Geniet ervan! X Lieke

• 11 Februari 2014 - 08:16

Estelle:

Heeee meid!

Dat schrijven gaat hardstikke goed toch?! Was heeeel leuk om te lezen! :)
    En wat een meevaller dat er curry is, haha!
    Heel veel succes op je eerste stagedag, ben benieuwd hoe dat bevalt!
    En ik kijk er naar uit je volgende verhaal te lezen!

Geniet ervan en succes! :)

Xxxx Estelle

• 11 Februari 2014 - 08:30

Mama:

Zooo...je hebt goed je best gedaan! keep up the good work!
    Gelukkig dat ze erwtensoep hebben!!! Maar wat dat surinaamse eten nu, en was het lekker?
    Hoe was je indruk van het ziekenhuis? Dus jullie hebben redelijk veel vrije tijd, kun je lekker de boel verkennen :)
    Ben al weer benieuwd naar je volgende verslag...dus wacht niet te lang!?

liefs, mama X

• 11 Februari 2014 - 09:07

Tante Marianne:

Hallo nichtje van me,
    Wat klink je lekker blij! Goed teken, want er zullen beslist ook wel een paar zwaardere dagen komen... Maar met zo'n dosis levenslust en jeugdig enthousiasme zul je er ongetwijfeld een hele fijne tijd van maken. Zet 'm op dus en geniet van alles met volle teugen.
    We hopen weer snel wat over jouw avonturen ginds te mogen lezen. Maakt onze winter (?) hier meteen een heel stuk warmer!
    Groetjes,
    tante Marianne en ome Theo

• 11 Februari 2014 - 09:09

Liza :

Heeeee es,

Alles goed daar zo te horen!! klinkt echt super leuk :)
    Heel veel succes op je 1e stage dagje!!
    & ben benieuwd naar je foto's :)

Snel weer een keertje skypen!
    Geniet ervan en heel veel succes!

Liefs Liza, xx

• 11 Februari 2014 - 09:53

Tante Yvonne:

heey esther,

Wat fijn dat het zo goed gegaan is reizen.
    het zal wel effe wennen zijn, maar zo te lezen, gaat het al prima!
    Kan je de taal goed verstaan?? En foto's he...in korte broek haha...!
    wij kijken hier alweer uit naar het volgende berichtje.

have fun! Fam van Ham

• 11 Februari 2014 - 10:02

Inge:

Hi ess!

Leuk om te lezen hoe het daar is! Heel leuk verhaal!
    Ik moest idd ook erg lachen om de curry en erwtensoep haha.

Heel veel succes vandaag ben erg benieuwd hoe t verkoopt..

Kijk uit naar je volgende verhaal met foto's!!

Geniet ervan meisje, xxx inge

• 11 Februari 2014 - 18:28

Neeltje :

Hee Es,

Fijn om te horen dat alles goed gaat :)
    Ben jaloers op het zonnetje daar!
    Hopelijk heb je een leuke stage en zijn er leuke partys, maar dat komt wel goed denk ik.
    Ben benieuwd naar je fotos en snapss! Heb alweer zin om het volgende verslag te lezen :)
    Heel veel succes en plezier.

kus,
    Neeltje.

* o ja, skype maak ik vnv aan :)

• 11 Februari 2014 - 20:02

Evelien Swaanen:

Estherrr! Leuk eerste verhaaltje, jij maakt het daar wel! Succes op je stage en ben benieuwd naar het volgende verhaaltje, en fotos;) xx

• 12 Februari 2014 - 09:04

Jan Stappaerts:

Hallo Esther,

leuk bericht van je.. allemaal nieuwe dingen die je overkomen. Daar wen je wel aan. Mooi dat je een goede reis gehad hebt en dat je in een fijn huis zit met de meiden. En niet te ver van je werk/stage.

Let er wel op dat ze in de tropen, iets losser zijn met de tijd.. Moest ik hier ook erg aan wennen. laat nog eens wat meer weten over wat er zoal op het menu staat naast erwtensoep. Die moet ik hier zelf maken.
    Veel succes en tot een volgnd bericht.

Ome Jan en Tante Aoe uit Thailand.

• 13 Februari 2014 - 11:37

Brigitte Snoek:

Fawaka Esther,
    Goed om te lezen, ben benieuwd naar je stage plaats, CCU??
    Fijn dat jullie direct met Wim het visum hebben kunnen regelen.
    Komend weekend naar Brownsweg? Peer is er nog tot 19 februari.
    Ook goed dat het studentenhuis prima bevalt.
    Maak er wat moois van en ENJOYYYY
    No Spang met je werktijden hoor, dat doen ze daar ook niet.
    Tan Bun en bossie en brasa
    Groetjes Brigitte

• 13 Februari 2014 - 12:24

Linda Bleijs:

Heeeeey Esthertjeee:D:D

fijn dat je reis ten eerste al zo soepel is verlopen!!!
    Ik hoor wel dat het helemaal goed gaat komen met jou!
    Ook leuk dat je al een deel van suriname hebt kunnen zien.
    AAaaaah en daar zit je dan in dat heerlijke zonnetje!!:D
    Ik werd helemaal vrolijk van jou verhaaltje.
    Ik zie graag je volgende bericht tegemoet en dan verwacht ik natuurlijk wel een paar leuke foto's:D

Ik ben benieuwt hoe je stage je gaat bevallen het klinkt tot nu toe allemaal erg goed!
    nou meid geniet ervan
    x Linda Bleijs