Wat is het hier toch geweldig! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Esther Borne - WaarBenJij.nu Wat is het hier toch geweldig! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Esther Borne - WaarBenJij.nu

Wat is het hier toch geweldig!

Blijf op de hoogte en volg Esther

09 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,

Allereerst wil ik jullie bij deze bedanken, ik vind het echt super leuk om jullie reacties te lezen. Daardoor is het ook leuk om weer een volgend verhaal te schrijven!
Ondertussen zitten we al een maand hier, jongens wat vliegt de tijd toch. Jullie hadden dus allemaal gelijk. Én alles is nog steeds geweldig!
Mijn eerste stage hier is afgerond, we hebben nu een weekje vakantie gehad en starten a.s. maandag op de nieuwe afdeling (couveuse).
Er werd hier geen carnaval gevierd, alleen door jullie foto’s werd ik er steeds aan herinnerd, haha. Dat was me wel tegengevallen maar Nienke en Liza zijn jarig geweest dus we hebben toch wat kunnen vieren :)
Afgelopen week zijn we voor 2 dagen naar Isadou geweest, een vakantie eilandje aan de Suriname rivier in het binnenland. We moesten ongeveer 3 uur in de auto naar Atjoni, daar houd de weg op dus moesten we verder per boot, ruim een half uur. 3 uur in de auto klinkt lang, maar dat was het niet. Ookal ziet de natuur er bijna heel de weg hetzelfde uit, het is prachtig en je ziet toch steeds iets anders. Daaraan gekomen kregen we een (mini) rondleiding over het eiland. We hadden onze spullen in ons huisje gezet en mochten lekker de rivier in. Na ongeveer een uur zijn we met onze gids naar een dorpje aan de rivier geweest. Heel interessant om te zien hoe de mensen hier leven. De huizen die ze hebben zijn voor ons oude schuurtjes. Als het donker wordt gaat er een aggregaat aan en hebben ze stroom. Over de kinderen heb ik heel gemengde gevoelens. We speelde tikkertje met ze, ze pakte onze hand en liepen met ons mee, heel schattig dus. Maar tegelijkertijd probeerde ze ons fototoestel, zonnebril e.d. af te pakken dus dat was totaal niet schattig.. ’s Nachts zijn we met een bootje de rivier op gegaan om kaaimannen te spotten, ook heel erg leuk. De volgende dag zijn we 3 andere dorpjes gaan bezoeken, hebben we een jungletocht gedaan en ‘savonds gebarbecued met de beheerders van het eiland. Die waren trouwens ook heel erg aardig, ze hebben ons wat saramacaanse woorden geleerd en voor (veel) heerlijk eten gezorgd tijdens ons verblijf.
Verder zijn we naar een poolparty geweest, (was ook heel leuk!) hebben we gewinkeld in het winkelcentrum en hebben we aan het zwembad, in onze tuin óf in onze hangmat gelegen, lekker chillen dus!

Jullie vroegen naar hoe het eten is, alles wat we eten is lekker! Wat er voor ons gekookt wordt door bekende, wat we zelf koken en wanneer we uiteten gaan. Als er voor ons gekookt wordt is het vaak nasi, bami of rijst. Alle drie met heerlijke kip, lekkere groenten zoals kouseband (soort boontjes maar dan heeel lang) en cassave, een soort aardappel. We koken doordeweeks eigenlijk altijd zelf, dan eten we pasta of gewoon aardappels, groeten met vlees. Vlees is vaak kip of hamburger want verder durven we niet veel te maken haha. Als we uiteten gaan eten we vaak de dingen die we in nl ook zouden bestellen. Varkenshaas, salade, quiche of toch een surinaams gerecht.
We proberen gewoon 1x warm te eten ipv 2x per dag wat ze hier gewend zijn. Dus als we ‘smiddags ergens bami ofzo krijgen, eten we thuis gewoon soepje ofzo..

Straks gaan we stappen, dat begint hier trouwens pas om half 2, echt gek eigenlijk zo laat haha! Jullie horen binnenkort weer van me!

Groetjessss, en jullie ook lekker genieten van het warme weer daar!
Bossie en brasas! X

• 09 Maart 2014 - 09:30

Inge:

Hi lieve es!

Weer een heerlijk jaloersmakend verhaal haha! Super gaaf wat je daar allemaal meemaakt en ziet zeg. :)

We missen onze party animal wel hoor!!! Maar zo te horen gaat dat stappen je daar ook goed af! Geniet er van.

Heel veel succes morgen op de nieuwe afdeling, maak er leuke, leerzame stage van.

Tot snel op skypeeee!

'Dikke knuffel

• 09 Maart 2014 - 09:45

Annelotte:

Heee meissie!

Wat klinkt t toch allemaal ongeloofelijk gaaf en avontuurlijk zeg! Zoals die jungletocht, echt stoer!♥

Ik hoop dat je nieuwe stage ook weer net zo goed gaat bevallen.:) we moeten snel is skype en elkaar eventjes op de hoogte brengen van alles! (Zoals eerste kempenoptocht waa!!)

Dikke dikke kus,
    Lottiee

Ps. We missen je met t stappen :(!!

• 09 Maart 2014 - 09:52

Susan:

Hee Esther :)

Wat een gaaf verhaal!!
    Wat leuk wat je daar allemaal meemaakt :) Breng me maar snel op de hoogte!

Heel veel succes morgen op je nieuwe afdeling!

Liefs,

Susan

• 09 Maart 2014 - 09:56

Maria:

heey meissie,

Oeioei dat verhaal over het eten vraagt om een reactie van Ome Jan!!!

Ik krijg er zo wel zin in om te komen hoor, met die enthousiaste verhalen.

groetjes, mama

• 09 Maart 2014 - 10:04

Jan Stappaerts:

Hey Esthertje..

Goed bezig daar.. maak er maar een mooie jungle flight van in de Amazone..

Ik hoop dat alles je daar goed bevalt en dat de nieuwe stageplek geen couveusekindje wordt.

Dank je voor de eetinformatie..

Groetjes
    Jan en Aoe.

• 09 Maart 2014 - 10:34

Brigitte Snoek:

Fawaka Esther,
    Gezellig weer om te lezen en dat Isadu goed bevallen is, leuke mensen daar he?
    Hoop dat de couve afdeling goed gaat bevallen maar dat zal wel.
    En ja de Sranan Foru is en blijft veel lekkerder dan de Nederlandse Kip!!!
    Tan Bun en bossie en brasa
    Brigitte

• 09 Maart 2014 - 13:15

Tante Yvonne:

ha Esther,

Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt! Het kllinkt als een lange vakantie, met af en toe een werkdagje. Goed geregeld, zou ik zeggen.
    Geniet ervan en hou ons lekker op de hoogte!

groetjes Fam van Ham

• 09 Maart 2014 - 13:23

Tante Katrien:

Hey Esther,

het is weer een heel verhaal wat je geschreven hebt. Super leuk om te lezen. Geniet er maar lekker van en heel veel succes op je nieuwe afdeling morgen.

Liefs Ome Richard, Tante Katrien, Toby, Veerle en Sam xxx

• 09 Maart 2014 - 13:29

Tante Katrien:

Oja, vergeten te vermelden. Super mooie foto's heb je al gemaakt zeg! ;-)

• 09 Maart 2014 - 21:44

Neeltje:

Hee Es,

Leuk verhaaltje! Wat jij daar allemaal ziet en meemaakt, geweldig. Zo'n mooie ervaring!
    Hopelijk heb je het naar je zin op de nieuwe afdeling.

Veel plezier nog!
    Liefs Neeltje x

• 10 Maart 2014 - 08:07

Lian:

Hallo Esther,

Wat geweldig dat jullie het samen goed maken, Lekker genieten en een mooie stage.

Fijn dat jullie wat dagen vrij zijn en zo´n mooie trip kunnen gaan maken, geniet ervan.

Veel succes op je nieuwe afdeling!

Groetjes Lian

• 10 Maart 2014 - 13:13

Lisa:

Hee zusje,

Fijn om te lezen dat je t naar je zin hebt daar! T Is wel rustig zonder jou hier hoor!! Geniet er nog van!

Dikke kus

• 20 Maart 2014 - 16:07

Annie Lavrijsen:

hee meiden

wat leuk die verhalen, en die belevenissen geweldig geniet ervan
    vee l succes op jullie afdeling

gr tante annie